Zelfbeoordeling met ERK
Een aantal docenten gebruikt het ERK om leerlingen te helpen inzicht te krijgen in wat ze al kunnen in de vreemde taal en vast te stellen op welke gebieden ze nog moeten oefenen. Het doel is leerlingen te helpen begrijpen wat het leren van een taal allemaal inhoudt en wat ze moeten doen om de taal beter te beheersen. Hiervoor wordt soms het Europees Taalportfolio ingezet, soms eigen materiaal.
De_Meerwaarde_fragment_1.jpg

Docente Engels Ans ter Haar (de Meerwaarde, Barneveld) laat zien hoe haar leerlingen zelf een inschatting maken van hun ERK-niveau.

De_Meerwaarde_fragment_2.jpg Vmbo-leerlingen van docente Engels Ans ter Haar (de Meerwaarde, Barneveld) aan het werk met het ERK.
Windesheim_fragment_3.jpg Eric Kok, lerarenopleider Frans (Hogeschool Windesheim) en zijn studenten vertellen over hun ervaringen met het Europees Taalportfolio.
Schoonhoven_fragment_4.jpg Drie 6-vwo leerlingen van docente Frans Tinie Mars (Schoonhovens College, Schoonhoven) leggen uit welke criteria ze gebruiken als ze elkaar feedback geven bij spreekopdrachten.