Duits schrijven voorbeeld 4

Opdracht:

Schrijf een persoonlijke brief aan een vriend/vriendin.

Situatie:

  • Je werkt sinds kort in een dierentuin.
  • Je vindt het werk erg leuk, veel leuker dan je had verwacht.
  • Beschrijf wat je zo leuk vindt, hoe dieren reageren etc.
  • Vertel wat je werkzaamheden zijn en hoeveel uur je per week werkt.
  • Zorg voor een goed begin en einde van de brief.

Liebe Marlies,

wie geht’s dir? Mir geht’s gut. Vielen Dank für deinen letzten Brief.

Seit zwei Wochen arbeite ich in einem Tiergarten. Das finde ich sehr schön. Erstens hatte ich Angst dass die Arbeit unflätig und haarsträubend war, weil ich mit Tieren arbeiten musste und ein bisschen Blot-Angst habe. Aber es macht viel Spaß und es ist nicht so schmutzig wie ich erwartet hatte.
Besonders die Affen sind fantastisch, weil sie sehr witzig sind und in vielerlei Hinsicht wie Menschen sind. Ich finde die Giraffe sehr interessant, wegens ihrer langen Nacken.
Die Tieren sind oft neugierig. Wenn ich die Stalle sauber mache, kommen sie in der Nähe von mir. Aber so weit habe ich keine Angst gehabt.

Ich muss die Tieren füttern, die Stalle sauber machen und manchmal Eis verkaufen. Auch hilfe ich den Besucher. Oft sind die Kinder verirrt, aber das Risiko ist natürlich groß in einem Zoo. Ich arbeite 8 Uhr pro Woche am samstag, aber manchmal auch wenn ich Urlaub habe.

Ich hoffe das du bald wieder schreibt. Viele grüße an deiner Familie.

Tschüss!

Tamara

-
wrd
wrd -
woordenschat en woordgebruik
gra
gra -
grammaticale correctheid
spe
spe -
spelling en interpunctie
coh
coh -
coherentie
C1
- C1
ERK niveau C1
wrd - C1
De tekst verraadt een goede beheersing van een breed scala aan taal. De schrijver heeft formuleringen geselecteerd waarmee hij/zij zich helder en in een gepaste stijl kan uitdrukken zonder zich te beperken in wat hij/zij wil zeggen.
gra - C1
Consequent accuraat gebruik van de grammatica. Fouten zijn zeldzaam.
spe - C1
Lay-out, paragraafindeling en interpunctie zijn consistent en ondersteunen het begrip bij de lezer. De spelling is accuraat, afgezien van enkele verschrijvingen.
coh - C1
De tekst loopt goed en is goed gestructureerd, en vertoont een goed gebruik van structuurpatronen, verbindingswoorden en andere manieren om tekstcohesie tot stand te brengen.
B2
- B2
ERK niveau B2
wrd - B2
Voldoende taal om duidelijke beschrijvingen te geven, en meningen te verkondigen over de meeste algemene onderwerpen.
gra - B2
Vertoont een vrij uitgebreide beheersing van de grammatica. Er zijn geen fouten die de begrijpelijkheid in de weg staan.
spe - B2
Duidelijke, begrijpelijke, lopende tekst waarbij tekstconventies zoals indeling in paragrafen en standaard lay-out zijn toegepast. Spelling en interpunctie zijn redelijk accuraat maar kunnen invloeden van de moedertaal bevatten.
coh - B2
Een gelimiteerd aantal middelen voor tekstcohesie is aangewend om de uitingen van de schrijver te verbinden tot een heldere, coherente tekst, hoewel dat in een lange tekst niet altijd even goed is gelukt.
B1
- B1
ERK niveau B1
wrd - B1
De woordenschat is toereikend om eventueel met behulp van omschrijvingen over vertrouwde onderwerpen, zoals familie, hobby's, werk, reizen en actuele gebeurtenissen te schrijven.
gra - B1
Redelijk correct gebruik van frequente 'routines' en patronen die horen bij voorspelbare situaties.
spe - B1
Lopende tekst die over het algemeen in het geheel begrijpelijk is. Spelling, interpunctie en lay-out zijn in de meeste gevallen accuraat genoeg om te volgen.
coh - B1
Een serie van kortere, eenvoudige afzonderlijke elementen is verbonden tot een samenhangende lineaire reeks van punten.
A2
- A2
ERK niveau A2
wrd - A2
Standaardpatronen met uit het hoofd geleerde uitdrukkingen en kleine groepen van woorden waarmee beperkte informatie wordt overgebracht.
gra - A2
Eenvoudige constructies, echter systematisch met elementaire fouten.
spe - A2
Korte zinnen over alledaagse onderwerpen - bijvoorbeeld een routebeschrijving - zijn correct overgeschreven. Spelling van korte woorden die binnen het mondelinge vocabulaire van de schrijver vallen, is fonetisch redelijk correct (volgt echter niet noodzakelijk de standaard spellingsconventies).
coh - A2
Groepen woorden zijn verbonden met behulp van eenvoudige voegwoorden, zoals: ‘en’, ‘maar’ en ‘omdat’.
A1
- A1
ERK niveau A1
wrd - A1
Woorden en eenvoudige uitdrukkingen, over persoonlijke details en bepaalde concrete situaties.
gra - A1
Een klein aantal eenvoudige grammaticale constructies en uit het hoofd geleerde uitdrukkingen.
spe - A1
Bekende woorden en korte zinnen zoals op eenvoudige verkeers- of ANWB borden, instructies, namen van dagelijkse objecten en namen van winkels of regelmatig gebruikte basiszinnen zijn correct overgeschreven. Eigen adres, nationaliteit en andere persoonlijke details zijn correct gespeld.
coh - A1
Woorden of groepen van woorden zijn verbonden met behulp van basisvoegwoorden, zoals: ‘en’ of ‘dan’.