Studeren in het buitenland
De meeste opleidingen eisen een bewijs van taalvaardigheid op ten minste B2-niveau in de vorm van een internationaal certificaat (DELF/TCF, Goethe, Cambridge, DELE). Raadpleeg de website van de opleiding in het buitenland van je keuze voor nadere informatie over het vereiste ERK-niveau voor toelating.
Hoeveel en welke talen zijn van belang op de universiteit?*
Opleidingen | Talen | |||
Engels | Duits | Frans | Spaans + overige talen | |
Diergeneeskunde | 50 - 60 % | |||
Economische wetenschappen (RUG)** |
80 - 90 % veel opl. 100% |
|||
Farmaceutische wetenschappen |
80 - 90 % | |||
Filosofie/Artificial Intelligence | Filosofie: 50 % Art. Int.: 90 % |
Filosofie: scriptie soms in het Duits |
||
Fysische geografie | 60 % | |||
Geneeskunde | 50 - 60 % | |||
Geschiedenis | 80 - 90 %: afhankelijk van gekozen onderwerp (ook Italiaans) | |||
Letteren (RUG) | Alle talen kunnen gekozen worden als bijvak. | |||
Media | 80 % | Tekort aan talenkennis is een gemis | ||
Milieuwetenschappen | 100 % (in na-bije toekomst) | |||
Natuur- en sterrenkunde | 80 - 90 % | |||
Natuurwetenschappen (RUG) |
60 % | |||
Pedagogiek/onderwijs- kunde (UU) |
60 % | 5 % | ||
Pedagogiek (RUG) | 25 % | Een en-kel boek | ||
Psychologie | 70 % | |||
Sociale geografie | 80 % | |||
Taal- en cultuurstudies | Voornamelijk Engels, student kiest een taal voor twee talencursussen (ook een zgn. kleine taal). | |||
Theologie | 40 % | 10 % (wordt steeds minder) | ||
Wiskunde (RUG) | 90 % | Afhankelijk van onderwerp ook Duits en Frans | ||
Wiskunde (UU) | 90 % | |||
Wijsbegeerte | 50 % in 1e jaar in master 70% |
10 % in master |
* Vreemdetalenonderwijs in Nederland, een situatieschets; dr. P. edelenbos en dr. J.H.A.L. de Jong: Thema's voor discussie en dialoog, Pof. dr. G.J. Westhoff, NaB-MVT, Enschede, 2004, pag. 96-99.
** De gegevens voor de Economische wetenschappen zijn gebaseerd op gegevens van de Rijksuniversiteit Groningen, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam, januari 2009.
Alfawetenschappen: | taal- en letterkunde, geschiedenis, theologie, wijsbegeerte, filosofie, media |
Bètawetenschappen: | wiskunde, natuurwetenschappen, milieuwetenschappen, geneeskkunde, diergeneeskunde, farmaceutische wetenschappen. |
Gammawetenschappen: | pedagogiek, psychologie, sociale- en fysische geografie. |
Welke vaardigheden en welk niveau zijn van belang op de universiteit?*
Opleidingen | Talen | |||
Engels | Duits | Frans | Spaans + overige talen | |
Diergeneeskunde | Hoog niveau lezen, andere vaardigheden gemiddeld | |||
Economische wetenschappen** |
Alle vaardig-heden. Lezen en spreken op hoog niveau | |||
Farmaceutische wetenschappen |
Alle vaardig- heden vrij vloeiend. vaktaal lezen. | |||
Filosofie/Artificial Intelligence | Master wordt Engels, alle vaardigheden op hoog niveau. | Leesvaar-digheid om litera-tuur te kunnen lezen. | ||
Fysische geografie | Alle vaardig-heden. Lezen en schrijven op hoog niveau | |||
Geneeskunde | Lezen en soms schrijven op hoog niveau | Handig als studenten kunnen communiceren met patiënten die een vreemde taal spreken | ||
Geschiedenis | Engels: alle vaardigheden. Andere talen: passieve kennis, leesvaardigheid het belangrijkst. De vaardig-heden moeten op een voldoende niveau zijn: vlot kunnen lezen en spreken. | |||
Letteren (RUG) | Alle vaardigheden: taalvaardigheid, cultuurkunde. Niveau: eindtermen middelbare school. | |||
Media | Specialistische literatuur goed kunnen lezen. Passieve beheersing van schrijven en spreken. | |||
Milieuwetenschappen | Niveau wordt hoger, alle vaardigheden op gemiddeld tot goed niveau | |||
Natuur- en sterrenkunde | Alle vaardig-heden. Lezen en spreken op hoog niveau. | |||
Natuurwetenschappen (RUG) |
Alle vaardig-heden: goede beheersing. | |||
Pedagogiek/onderwijs- kunde (UU) |
Lezen op hoog niveau, luisteren. Ook voor stage | Alle vaardigheden voor een eventuele stage. Studenten kiezen zelf het land waar ze heen gaan. | ||
Pedagogiek (RUG) | Lezen op gemiddeld niveau, soms scriptie schrijven. | |||
Psychologie | Engels lezen en luisteren op hoog niveau, andere talen voornamelijk leesvaardighed (passieve kennis). | |||
Sociale geografie | Lezen en schrijven op goed niveau, spreken mag iets minder zijn. | In woord en geschrift goed kunnen redden. (Keuzetaal in verband met veldwerk.) | ||
Taal- en cultuurstudies | Engels lezen is zeer belangrijk | Lezen van bronnen en communicatie zijn belangrijk. Niveau is nu vaak onvoldoende | ||
Theologie | Hoog niveau lezen, andere vaardigheden in verband met uitwisseling. | Alles is meegenomen | ||
Wiskunde (RUG) | Vooral lezen, ook andere vaardigheden in verband met uitwisseling. |
Niveau minder belangrijk: talen zijn te omzeilen.
|
||
Wiskunde (UU) | Alle vaardig-heden actief, goede kennis. | Passieve kennis; kennis is nu niet altijd voldoende. | ||
Wijsbegeerte | Alle vaardigheden. Leesvaardigheid is belangrijk. uits en Engels ook spreken, luisteren schrijven in verband met stages/uitwisselingen. |
* Vreemdetalenonderwijs in Nederland, een situatieschets; dr. P. Edelenbos en dr. J.H.A.L. de Jong : thema's voor discussie en dialoog, Prof. dr. G.J. Westhoff, Nab-MVT, Enschede, 2004, pag. 96-99.
** De gegevens voor de Economische wetenschappen zijn gebaseerd op gegevens van de Rijksuniversiteit Groningen, de Erasmus Universiteit Rotterdam en de Universiteit van Amsterdam, januari 2009.